Asiakas: Project Malmporten: Ruotsin merenkulkulaitos (Sjöfartsverket) ja Luulajan Satama (Luleå Hamn AB)
Laajuus: n. 500h/vuodessa
Toteutusaika: 2014–2030
Mitan projektipäällikkö: Håkan Rosén
Mitan palvelut hankkeessa: geotekninen konsultointi, suunnittelu ja selvitykset
Malmporten on yksi Ruotsin laajimmista infrastruktuurihankkeista – yhteistyö Luulajan sataman, Sjöfartsverketin ja useiden muiden toimijoiden välillä.
Mitta toimii hankkeessa keskeisessä asiantuntijaroolissa, tarjoten geoteknistä neuvontaa kaikissa vaiheissa tehokkaan, turvallisen ja ympäristöystävällisen väylä- ja syväsatamakehityksen tueksi.
Hankkeen tavoitteet
Malmportenin tarkoituksena on parantaa kuljetusolosuhteita Pohjois-Ruotsin väylillä ja lisätä Luulajan sataman kapasiteettia tavarankäsittelyssä. Syventämällä ja leventämällä väyliä sekä rakentamalla uusi syväsatama luodaan edellytykset tehokkaammalle ja turvallisemmalle meriliikenteelle, samalla kun ympäristövaikutukset vähenevät merkittävästi.
Mitan tavoitteena hankkeessa on varmistaa vakaa ja kestävä geotekninen perusta hankkeen toteutukselle tarjoamalla asiantuntijatukea kaikissa vaiheissa.
Sisältö ja toteutus
Malmporten on Ruotsin nykyaikaisen historian suurin ruoppaushanke. Valmistuttuaan Luulajan satama pystyy vastaanottamaan huomattavasti suurempia ja täysin lastattuja aluksia syvempien ja leveämpien väylien ansiosta. Tämä mahdollistaa tavarankäsittelykapasiteetin nelinkertaistamisen ja luo uusia mahdollisuuksia kustannustehokkaalle ja ilmastoystävälliselle kuljetukselle.
Mitan geotekninen toimeksianto kattaa koko prosessin ympäristölupien ja teknisen suunnittelun vaiheista aina hankintaan ja toteutukseen – mukaan lukien ruoppaustyöt ja syväsataman rakentaminen. Geoteknisenä neuvonantajana Mitta osallistuu jatkuvasti selvityksiin, suunnitteluun ja tekniseen neuvontaan liittyen perustuksiin, geotekniikkaan ja rakentamiseen koko hankkeen ajan.
Haasteet ja ratkaisut
Hanke käynnistyi vuonna 2014 Luulajan sataman suorana hankintana ja on sen jälkeen kasvanut sekä laajuudeltaan että strategiselta merkitykseltään. Vuodesta 2020 lähtien hankkeen päävastuu on jaettu Sjöfartsverketin ja Luleån sataman kesken.
Geotekniset haasteet ovat teknisesti merkittäviä: suurten ruoppausmassojen hallinta, monimutkaiset lupaprosessit sekä aikataulujen jatkuva mukauttaminen hankkeen edetessä. Mitta on ollut avainasemassa geoteknisen suunnittelun jatkuvassa sopeuttamisessa hankkeen muuttuviin olosuhteisiin.
”Olemme muun muassa toimittaneet maaperäteknisiä tutkimusraportteja hankintojen pohjaksi ja neuvoneet teknisten ratkaisujen valinnassa”, kertoo Håkan Rosén, Mitan vanhempi geoteknikko.
Max Bjurström, Sjöfartsverketin projektipäällikkö, vahvistaa Mitan panoksen olleen sekä laaja että arvokas:
”Olemme saaneet päivittäistä tukea toiminnassa ja hankkeessa sekä suunnitelluissa että yllättävissä tilanteissa. Mitta on reagoinut nopeasti, kun on ilmennyt poikkeamia, joissa olemme tarvinneet tukea”, kuvailee Bjurström ja jatkaa:
”Olemme olleet erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön! Vuosien varrella on rakentunut vahva luottamus.”
Kun häneltä kysytään, suosittelisiko hän Mittaa muille tai palkkaisiko yrityksen uudelleen, hän vastaa:
”Kyllä, ehdottomasti.”
Lisätietoa Malmportenista: https://malmporten.se
