Mitta-konserni vahvistaa markkinajohtajan osaamistaan ostamalla A-Insinöörien ydinjätehuollon asiantuntijapalvelut sekä rakentamisen laboratoriotoiminnan

Tiedote, julkaisuvapaa 1.3.2022 klo 12

Ydinenergia on tehokas ja ympäristöystävällinen energiamuoto, jonka tuottamisesta syntyy radioaktiivista ydinjätettä. Ydinjäte voidaan hallitusti ja turvallisesti eristää loppusijoittamalla ydinjäte kallioperään. Ydinjätteen loppusijoitustilojen suunnittelu ja pitkäaikaisturvallisuus sekä saviesteet ja täyttöratkaisut yhdistyvät Mitan laajaan palvelutarjontaan kaupan myötä.

Mitta-konserni on ostanut A-Insinöörien ydinjätehuollon asiantuntijapalvelut sekä niihin liittyvän, myös muuta rakennusalaa palvelevan laboratoriotoiminnan. Liiketoimintakauppa toteutettiin 28.2.2022.

A-Insinööreiltä Mitan palvelukseen siirtyy 22 ammattilaista. Siirtyvä henkilöstö on loppusijoitustilojen ja teknisten päästöesteiden suunnittelun sekä pitkäaikaisturvallisuuden johtavia asiantuntijoita maailmassa. Laboratoriotoiminnan erityisosaamista ovat  materiaalitutkimukset haastavissa rakennuskohteissa.

– Mitalla ja A-Insinööreillä on pitkä historia ja vankka yhteinen kokemus ydinjätteen loppusijoitusratkaisuista. Mitta-konsernissa on saman alan asiantuntijoita, jotka ovat tehneet yhteistyötä siirtyvän henkilöstön kanssa. Kansainvälisen foorumin, laajan yhteisen verkoston ja spesifin osaamisen myötä syntyy synergiaa. Asiakkaamme saavat syvempää asiantuntemusta ja monipuolisempia ratkaisuja ydinjätteiden käsittelyyn myös Pohjoismaiden ulkopuolella, kertoo Mitan toimitusjohtaja Aki Puska iloisena.

Ruotsissa Mitan ydinjätehuollon asiantuntijat toimivat yhtiössä Clay Technology AB.

– Haluamme tarjota asiantuntijoille, joilla on harvinaista uniikkia osaamista, mahdollisuuden kehittyä ja inspiroitua kanssamme, Puska kertoo.

– Ydinjätehuoltoon liittyvä tutkimus- ja suunnitteluosaaminen on toimintaa, joka tarvitsee ympärilleen oikeat verkostot ja kansainväliset foorumit. Tämä ei ole ollut A-Insinöörien ydinliiketoimintaa. Mitta on meille luotettu ja tuttu toimija, ja pystyy tarjoamaan asiantuntijoille parhaan mahdollisen kasvualustan, A-Insinöörien toimialajohtaja Vesa Järvinen sanoo.

– Kauppa vahvistaa eri puolilla maailmaa tapahtuvaa ratkaisujen ja loppusijoitustilojen yhteistyötä, jota tehdään yhdessä kansallisten asiantuntijoiden ja viranomaisten kanssa, Aki Puska kertoo.

Liiketoimintakauppa vahvistaa Mitan laboratoriotoimintoja entisestään erityisesti Etelä-Suomessa. Kaupan jälkeen Mitassa työskentelee lähes 80 laboratoriotoiminnon osaajaa eri puolilla Suomea.

Henkilöstö toimii jatkossa omassa yhtiössä Mitta Engineering Oy:ssä, jonka Mitta Group Oy omistaa 100 %:sti.

Lisätietoja:

Aki Puska, toimitusjohtaja, Mitta-konserni
puh. +35840 568 3490
aki.puska@mitta.fi

Vesa Järvinen, toimialajohtaja, A-Insinöörit
vesa.jarvinen@ains.fi

Read Press release in English

Mitta konserni on vuonna 1989 perustettu suomalainen kansainvälisesti toimiva mittaus- ja kenttätutkimusalan konsulttiyhtiö, joka toimii laajasti rakentamisen arvoketjussa. Mitta on Suomessa markkinajohtaja, jonka toimialat ovat mittaus-, laboratorio-, maaperätutkimus– sekä ympäristö- ja monitorointipalvelut. Se työllistää yli 500 alan ammattilaista yli 30 toimipaikassa ympäri Suomea ja Ruotsia. www.mitta.fi ja www.mitta.se

A-Insinöörit on suomalainen rakentamisen suunnittelu- ja konsulttitalo. Tavoitteenamme on luoda yhdessä asiakkaidemme kanssa parasta rakennettua ympäristöä. Lopputuloksen lisäksi meille on tärkeää tapa, jolla siihen päästään. A-Insinöörien 1 100 hankekehityksen, rakennuttamisen ja suunnittelun asiantuntijaa työskentelevät 16 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti. www.ains.fi

Jaa sivu

Muita uutisia