Syrjäsalmen ratasillan uusiminen: sillan monitorointi ja maaperätutkimukset

Asiakas: Väylävirasto

Tehtävä:  Ratasillan uusiminen

Paikka:  Syrjäsalmi, Kitee

Aika:  2024–2027

Mitan hankevastaava:  Veijo Lyöri, mittausasiantuntija

Mitan palvelut hankkeessa:

  • Sillan reaaliaikainen monitorointi
  • Maaperätutkimukset
  • Laboratoriotutkimukset

Kiteellä sijaitsevan Syrjäsalmen ratasillan yli kulkee vilkas Joensuun ja Imatran välinen junaliikenne. Vuonna 1967 rakennettu, elinkaarensa lopussa oleva silta on päätetty korvata uudella ratasillalla, joka rakennetaan nykyisen sillan viereen. Mitta Oy toteutti uuden sillan maaperätutkimukset ja vastaa vanhan sillan monitoroinnista koko rakennushankkeen ajan.

Ratasillan toteutus

Väylävirasto käynnisti uuden ratasillan rakentamistyöt tammikuussa 2023. Työsillan paalutustyön aikana vanhan sillan virtapilari kallistui vaarallisesti, minkä seurauksena laakerointia vahvistettiin, silta otettiin tehostetun valvonnan piiriin ja sille asetettiin 10 km nopeusrajoitus. Turvallisuuden varmistamiseksi uuden sillan rakennustyöt keskeytettiin tarkemman selvityksen ajaksi.

Kesän 2023 aikana urakoitsija teki siltapaikalla koepaalutuksia ja näiden perusteella syyskuussa 2023 päätettiin, että aloitetaan uuden siltayhteyden suunnittelu etäämmälle, noin 45 metrin päähän vanhasta sillasta, jotta rakentaminen ei vaaranna vanhan sillan turvallista käyttöä.

Joulukuusta 2023 heinäkuuhun 2024 Mitta toteutti uuden linjauksen maaperätutkimukset sisältäen porakonekairauksia, puristinheijarikairauksia ja näytteenottoa.

Lautalta tapahtuvat kairaukset olivat haasteelliset muuttuvien sääolosuhteiden sekä maaperän takia ja tutkimuksia jatkettiin keväälle asti. Porakonekairauksia toteutettiin paikoitellen yli 70 metrin syvyydessä.

Mitan siltamonitoroinnin kautta jatkuvaa valvontaa

Väylävirasto käynnisti vuoden 2023 lopussa siltamonitoroinnin kilpailutuksen, jonka Mitta Oy voitti. Keväällä 2024 Mitta asensi siltaan noin sata anturia sillan kuntoanalyysistä vastaavan A-Insinöörit Oy:n suunnitelman pohjalta. Anturit mittaavat venymää, liikettä, lämpötilaa, kiihtyvyyttä, tuulen suuntaa ja nopeutta sekä tärinää. Sillassa on myös kymmenkunta prismaa, joiden koordinaatteja seurataan monitorointitakymetrillä.

Mitta Oy:n mittausasiantuntija, TkT Veijo Lyöri kertoo antureiden keräävän valtavan määrän dataa.

“Nopeat ilmiöt, kuten junan aiheuttama tärinä, vaativat reaaliaikaista mittausta. Tällä sillalla mittaamme jokaista anturia 20 kertaa sekunnissa vuoden 2027 loppuun asti, jolloin rakennustyö arviolta päättyy. Vaikka puhumme suuren mittaluokan datasta, tiedon käsittely on pilvipalvelussa helppoa. Tilaajan toiveiden mukaisessa siltaportaalissa asiantuntija pystyy helposti ja kattavasti seuraamaan tilannetta ja mahdollisia muutoksia”, Lyöri toteaa.

Antureiden konfigurointia sillan huoltokäytävällä sijaitsevalla mittalaitekaapilla. Junarata kulkee huoltokäytävän päällä.
Antureiden asennusta.

Lisätietoja Mitan siltamonitoroinnista

Veijo Lyöri

Myynti, siltamonitorointi

veijo.lyori@mitta.fi

Puh. +358 40 7671344